Wednesday, June 18, 2008

الشتيمة نص الجدعنة


اتاثرت جدا بالهجوم على الاستاذ عصفور المدينة من مخبول أو مأجور زى ماوصف

وعلى فكره انا لاحظت ان بعض المدونين فاهمين حرية الراى والتعبير غلط كلامهم كله بيكون تجريح واساءة للاخرين

انا فاكر لما كتبت موضوع ماهو حلمك لابنك كنت بانتقد فيه تصرفات وافعال انا رافضها وكتبت تحت الموضوع الملحوظة دى
على فكره انا لما كتبت التدوينة دى كان قرارى انى ااقول كلمة خير اكسب من وراها رضا ربى ومش اهاجم اى شخص او اى جهة وانا قصدى هنا فى الموضوع ده سلوك مجتمع اللى انا جزء منه مش اشخاص بعينهم لانى باحترم وباقدر كل الناس

جالى تعليق من شخص باحترمه جدا ساب الموضوع كله وانتقد الملحوظة دى وقال
بعيدا عن البوست كله انا هاعلق على اخر جملة انت كتبتهايعنى ايه يتحترم وتقدر كل الناسمش كل الناس فى البلد دى جديرة بالاحترام والتقدير والا ماكنش حال البلد وصل لكدة والفساد استشرى فى كل الجهات بلا استثناء

انا هنا عاوز اتكلم عن حرية التعبير وابداء الراى ليه احنا فاهمينه غلط

حرية الرأي والتعبير هي من الحريات الأساسية وبتعني قدرة الإنسان على تبني الآراء والأفكار التي يريدها دون أي ضغط أو إجبار، إضافة إلى القدرة على التعبير عن هذه الآراء باستخدام وسائل مختلفة

حرية التعبير مطلب ورغبه للانسان من بدء الخلق فالانسان الذى لا يمتلك لسانه وحق التعبير ليس بوسعه امتلاك اى شىء او اى حق اخر

حرية التعبير تقبل وجهة نظر الراى الاخر رغم الاختلاف معه واحترام الغير فالاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية

حرية التعبير انتقاد افعال وتصرفات الاخرين وليس انتقاد الاشخاص ذاتهم والتشهير بهم والانتقاص من شانهم

حرية التعبير ليست اقتحام الحياة الشخصية للاشخاص والاعتداء على حريتهم وخصوصياتهم

حرية التعبير استخدام العقل والمنطق فى ابداء الراى

حرية التعبير احترام القيم والمبادىء والعادات والتقاليد السائده فى المجتمع
حرية التعبير ليست الفجور والجهر بقول الفاظ خارجه تتنافى مع الاداب ومايلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد

حرية التعبير مراعاة الذوق العام وعدم نشر عبارات تحتوي على إساءة للأديان كلها

حرية التعبير ليست طلب للشهره على حساب سب وقذف الاخرين

حرية التعبير ليست خدوهم بالصوت ليغلبوكم

حرية التعبير ليست الشتيمة نص الجدعنة


اليقين

حرية الرأي والتعبير حدودها تنتهي عند التعدي على حرية الآخرين أفراداً وجماعات.. أمماً وشعوباً

فلو تجاوزنا الحدود ووصلنا بحق حرية التعبير الى مابعد حصانة الانسان وكرامته وخدش سمعته والانقاص من قدره اصبحت الحرية ما هى الا صراخ وسب وقذف وفوضى كلامية

ان
الإسلام اعطى للإنسان حرية الفكر و الكلام و العمل ولكن ضمن حدود ان لا يؤذي نفسه او الآخرين ومثال على ذلك تحريم بعض الأطعمة و الأشربة لتسببها في ايذاء النفس ويعتقد معظم علماء المسلمين ان تحرير الأنسان من العبودية لغير الله وتحريره من شهوات نفسه ونزوات غريزته هي اولى انواع الحريات التي قام بها الإسلام فالإسلام يعتبر التحرر من عبودية غير الله أول واهم انواع الحريات
كما قال الله سبحانه وتعالى فى سورة النساء
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا

وديننا نهى عن فحش القول والاساءة للاخرين وحرم عليهم الجنة ويتضح ذلك فى

قول رسول الله صلى الله عليه وسلم
إن الله حرم الجنة على كل فحاش بذيء، قليل الحياء، لا يبالي ما قال ولا ما قيل له
وفى قول الله سبحانه وتعالى
ألم تر كيف ضرب الله مثلاً كلمة طيبة كشجرة طيبة أصلها ثابت وفرعها في السماء تؤتي أكلها كل حين بإذن ربها ويضرب الله الأمثال للناس لعلهم يتذكرون ومثل كلمة خبيثة كشجرة خبيثة اجتثت من فوق الأرض ما لها من قرار- إبراهيم
[وقل لعبادي يقولوا التي هي أحسن إن الشيطان ينزغ بينهم إن الشيطان كان للإنسان عدواً مبيناً] ـ الإسراء

الحرية إذن هي فريضة وواجب والتزام وتكليف قبل أن تكون حقًّا فكل من يطالب بحقه فى
حرية التعبير عليه ادراك التزامة ومسؤلياته قبل المطالبة بها حتى لا نسىء لانفسنا
والاخرين

23 comments:

kochia said...

اولا انا سعيدة جدا انك فتحت المدونة بتاعتك وبالموضوع الجديد
وفعلا فيه ناس كتير بتفهم حرية الراي غلط .. وبتعتقد انها بتعمل الصح
وحرية الراي من الحقوق الاساسية للانسان فعلا بس اكيد لها اصول وطرق
الا اذا كنت هقصد بها شئ تاني
واعتقد معظم الناس لا تقصد الضرر لكن هو مجرد اندفاع في التعبير واعتقاد قي ثوة الشخصية

موضوع جميل
تحياتي
ملحوظة // علي فكرة انا كوشيا مش كوتشيا
مستنية زيارتك ليا المرة الجاية

Dina said...

صباح الخير اولاً
ثانيا بوست هايل وحلو جدا
ثالثا يمكن انا الوحيدة اللى صعب تقول الكومنت بتاعها على البوست لانك عارف انه موضوع الماستر بتاعى كل اللى اقدر اقوله اننا فاقدين للقدرة على الاستماع لللآخرين من زمان بنتكلم كلنا فى نفس واحد والاختلاف بنسبالنا شئ متفقين عليه وسبب رئيسى لتجاوزات كتير فى حياتنا لو هتكلم عن مجالى ف انت عارف قد ايه الصحافة بئت مليانة تجاوزات فى الممارسة المهنية بتاعتها وفقدنا الدقة و الموضوعية فى عرض مواضيعنا وخلطنا بين الخبر و الرأى واهتمينا بخصوصيات الناس و خاصة الشخصيات العامة على حساب المضمون المهم و ده أدى لقضايا سب و قذف و تشهير كتيرة ومع ذلك انا ضد قانون حبس الصحفيين بس الاهم نتعلم نتناقش و نسمع بعض ونحاسب المتجاوز لحدود عمله لانها مش الفئة الغالبة بس برضه العيب فينا احنا بنجرى ورا حياة المشاهير و اسرارهم و بالتالى دى العناوين اللى بتشد و تخلى الجورنال يوزع العيب فى كل اطراف الاعلام المتلقى و الممارس

المستنصر بالله said...

الاستاذه كوتشيا
شرفتى ونورتى اليقين
انا معاكى فى كل كلامك
تحياتى

المستنصر بالله said...

الاستاذه رفقة عمر
انا كل يوم باتعلم منك الكتير
شرفتى ونورتى اليقين
تحياتى

المستنصر بالله said...

الاستاذه دايان
صباح النور وشكرا على كلامك الجميل
وطبعا انا معاكى وبايدك فى كل كلامك لانه مش وجهة نظر عاديه دى دراسة ومجهود كبير تعبتى فيه وتعبتينى معاكى
بالنجاح والتوفيق يارب فى الماستر بتاعك اللى مجننك ومجننى
تحياتى

Nader said...

استاذى
حضرتك اصبت كبد الحقيقه
ياليت كل الناس تكون فى حالها ولا تتعدى على خصوصيات الغير ولا تجرح فى الناس كما يحلو لها
من كان بلا خطيئه فليرمها بحجر
اعتذر عن تعليقى على الموضوع السابق شعرت انه تتدخل منى وفضول
اسف استاذى

kochia said...

علي فكرة انت لم تقرأ الملحوظة اللي كتبتهالك في التعليق
او قراتها وتجاهلتها
انا كوشيا مش كوتشيا
من فضلك
انا شكلي هبطل اعلق عندك
او بفكر اني لا اضع الحلقة بتاعتك في مذكرات نتاوي
هاااااا

موناليزا said...

احييك على تناول هذا الموضوع بهذه الطريقة

عصفور المدينة said...

جزاك الله خيرا وفعلا أخي الحبيب وجود االكيبورد والاختفاء وراءها أعطى بعدا آخر لفوضى الرأي حيث إن الناس يتشجعون أ، يفعلوا ويقولوا مالا يستطيعون في أرض الواقع


أخي الحبيب المستنصر بالله
أختي الفاضلة رفقة عمر

كنت قد رددت على التعليقات وبينت فيها وجهة نظري في هذا الموقف

لكني أحب أن أؤكد أن يتم فصل الأمور وتمييزها نوعا وألا نلجأ إلى العموميات فما تعرضت أنا له ليس من قبيل تتبع العورات وكلنا ذوو خطأ ولكنه من قبيل البهتان وقد ساءني شيئا تصنيف البعض لهذا الحدث على أنه من قبيل الفضيحة أو تتبع العورات وليس كذلك وهذا صنف آخر غير البهتـــــــان
ليه أنا مهتم كدة بالتفرقة مش عشان أبرأ نفسي بقدر ما هو تبيانا لأن هذا البهتان قد يتعرض له كل أحد وليس أصحاب الأخطاء فقط كما تعرضت له عائشة رضي الله عنها

فالله حسبنا وهو نعم الوكيل

جزاكم الله خيرا

محمد فوزي said...

ربنا يبارك فيك وفي كلامك الجميل
ياريت الكل يستفيد منه

عارف يا استاذ انا كتير بنتقد موقف شتامين الحكومه مش لأني بنافق حد إنما لأن الشتيمه عمرها ما كانت منهج إصلاح انما منهج إفساد حتى لو اقتنعت ان اللي بتشتمه ده فاسد فعلا وفيه كل الصفات اللي انت بتقولها إلا انه هناك اسلوب المفروض نتبعه

يعني ربنا أمر سيدنا موسى انه لما يخاطب فرعون وما ادراك من هو فرعون إنه يقول له قولا لينا

في نقطه كمان اسمحلي, في ناس بيتهيأ لها انها لازم تبحث عن الفساد , وبالتالي بتسمح لنفسها بالتجسس على الخصوصيات , أو حتى التشكيك في الذمم والنوايا
مع ان الحديث النبوي مع قليل من التفكر فيه بيقوا ( من رأى منكم منكرا فليغيره ..... ) إلى آخر الحديث
تعبير من رأى هنا يوحي بالمفاجأه وعدم التعمد , يعني إذا فجأه رأيت منكر مش تدور تدعبس على اي منكر عشان تهاجم بيه

عموما آسف طولت عليك لكن الجزء الأخير ده انا كنت عايز اكتب عنه من فتره
تحياتي لك

المستنصر بالله said...

الاستاذ العزيز نادر
بالعكس انا شايفك اكتر من صديق وده يديك الحق تسالنى زى ما انت عايز
شرفت اليقين ونورته
تحياتى

المستنصر بالله said...

الاستاذه كوتشيا
اليقين بيتشرف ويتنور بوجود حضرتك وانا شخصيا باستنى ارائك وتعليقاتك لانى باستفاد منها
تحياتى

المستنصر بالله said...

الاستاذه موناليزا
انا اللى متشكر ان حضرتك زورتى اليقين ده شرف كبير
تحياتى

المستنصر بالله said...

الاستاذه امل فتحى
انا اللى سعيد اكتر بوجود حضرتك فى اليقين
وانا فعلا زورت مدونتك وهى فعلا جميله
تحياتى

المستنصر بالله said...

الاستاذ الكبير عصفور المدينه
انا معاك فى كل كلمة قلتها وفى الموقف نفسه كمان انت قيمة كبيره ورمز استحاله نتهاون فى حق من حقوقك
حسبنا الله ونعم الوكيل
وجود حضرتك فى مدونتى المتواضعة شرف كبير جدا
جزاك الله كل خير
تحياتى

المستنصر بالله said...

الاستاذ محمد فوزى
انا زيك تمام بانتقد جدا اسلوب الاساءة والشتيمة حتى لو لاشخاص مختلف معاهم باقول دايما اللى يلجا للاسلوب الرخيص ده شخص ضعيف الحجة وضعيف المنطق والحكمة عجبنى جدا مثل سيدنا موسى لما ربنا سبحانه وتعالى بعثه لفرعون وقال له ان يكلمه كلاما لينا
شرفنى وجودك
تحياتى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

انا حرة لكن في سقف للحرية
اشتم دة اسلوب العجزة والمفلسين
اتعدى على شخص بني ادم لمجرد اختلافه معايا في الراي دة برضه افلاس وعذرا قلة ادب
متعصب لرايه وبيخبط في اي حد يبقى الكلام معاه مفيش منه فايدة واحتراما لنفسي ابين وجهة نظري لمن يرى
طرحك رائع بارك الله فيك
تحياتي

المستنصر بالله said...

الاستاذه نونو
فعلا عندك حق
شكرا ليكى على تواصلك فى اليقين
شرفتى ونورتى المدونة
تحياتى

المستنصر بالله said...

الاستاذه نونو
فعلا عندك حق
شكرا ليكى على تواصلك فى اليقين
شرفتى ونورتى المدونة
تحياتى

Tamer Nabil Moussa said...

بوست مميز واتفق معاك فى كل كلمة
بس نعمل اية فى البعض من اصحاب الافكار المنبطخة

ربنا معانا
.
تحياتى

الباحث عن الحقيقة said...

مفيش احسن من كلام العقل
بس فيه ناس بتحب توصل بسرعة مجانين شهرة يعني
فالحل قدامهم انهم يشتمعوا شخص محبوب فكل الناس بتروح تشوف ايه ده
وبكد يتحققله غرضة المريض
لكنه يبقى دائما غثاء
بوست متعقل وجميل
تحياتي

المستنصر بالله said...

الاستاذ تامر نبيل
اسعدتنى زيارتك جدا
شرفت ونورت اليقين

المستنصر بالله said...

الاستاذ الباحث عن الحقيقة
كلام حضرتك حقيقى والانثلة عليه كتيره
شرفت ونورت اليقين ويارب تستمر معايا
تحياتى